Odwiedź nas na
Facebook icon
Nissan Sakura – przyszłość miejskiej mobilności: Co sprawia, że ten elektryczny Kei Car jest tak wyjątkowy?

Nissan Sakura – przyszłość miejskiej mobilności: Co sprawia, że ten elektryczny Kei Car jest tak wyjątkowy?

Opublikowano:
6/11/2024

Mały, praktyczny, ekologiczny i niedostępny w Europie – to właśnie Nissan Sakura. Ten elektryczny samochód segmentu kei car podbił serca dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, choć można go kupić tylko w Japonii. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu? Co sprawia, że Nissan Sakura mógłby być przyszłością mobilności na naszym kontynencie?

Spis treści

  1. Czym jest kei car?
  2. Nissan Sakura – kei car przyszłości
  3. Jak sprowadzić samochód z Japonii?
  4. Podsumowanie

Samochody typu kei car istnieją w Japonii już od lat 40. ubiegłego stulecia. Segment ten powstał po II wojnie światowej i jest regulowany prawnie. Mały Nissan wpisuje się w tę kategorię za sprawą swoich wymiarów. Choć prawdopodobnie nigdy nie wyjedzie poza Japonię, to jednak testowali go m.in. europejscy, a nawet polscy dziennikarze motoryzacyjni.

Czym jest kei car?

Zanim opowiemy więcej o modelu Sakura, warto wyjaśnić, czym są auta klasy kei car. To skrót od wyrażenia kei-jidosha, które można przetłumaczyć jako lekki samochód. Pierwsze tego typu konstrukcje pojawiły się już w 1948 r. Miały niewielkie wymiary i początkowo silniki o pojemności zaledwie 150 cm3. Chodziło o umożliwienie Japończykom łatwego przemieszczania się po kraju niskim kosztem, żeby pobudzić gospodarkę.

Współcześnie kei cars nadal cieszą się ogromną popularnością i rynek japoński jest pełen ciekawych modeli z tej kategorii. Wynika to z architektury japońskich miast, które są pełne ciasnych uliczek, gdzie nawet kompaktowe auto może mieć problem z przejechaniem. 

Przeczytaj również: Czym jest kei car i dlaczego jest tak popularny w Japonii?

Ich właściciele mogą też liczyć na niższy podatek przy zakupie i wynosi on 2 proc. od wartości auta, zamiast 3 proc. jak w przypadku większych samochodów. W Japonii jest też podatek od masy samochodu i w przypadku kei car opłata wynosi 13,2 tys. jenów za 3 lata lub 8,8 tys. jenów za 2 lata, podczas gdy właściciele większych aut płacą odpowiednio 18,9 i 12,6 tys. jenów.

Kei car – wymagania techniczne

Na samym początku auta klasy kei car mogły mieć długość do 2800 mm, szerokość do 1000 mm, wysokość do 2000 mm oraz silnik o pojemności od 100 do 150 cm3. Najnowsze wymagania techniczne dla samochodów kei car zostały określone w 1998 r. Samochód może mieć maksymalnie 3400 mm długości, 1480 mm szerokości i 2000 mm wysokości. Maksymalna pojemność silnika wynosi 660 cm3, a maksymalna moc – 64 KM. Oprócz tego, producenci samochodów umówili się, że ograniczą prędkość maksymalną do 140 km/h. 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wymagania dotyczące wysokości pozostały bez zmian od samego początku istnienia tej kategorii pojazdów. Może to wynikać z faktu, że rząd chce zniechęcić producentów do rekompensowania długości i szerokości poprzez zwiększanie wysokości. Wtedy samochody wyglądałyby karykaturalnie i po prostu mogłyby zacząć się przewracać, nawet w najłagodniejszych łukach.

Nissan Sakura – kei car przyszłości

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne na całym świecie. Elektryfikacja nie ominęła też klasy kei car, czego najlepszym przykładem jest Nissan Sakura, którego zaprezentowano w 2022 r. Auto jest produkowane we współpracy z Mitsubishi, które oferuje model eK X EV. Oba samochody zdobyły tytuł Japan Car of The Year w latach 2022 i 2023. W tych latach sprzedano łącznie ponad 59 tys. egzemplarzy modelu Sakura.

Silnik, bateria i osiągi

W samochodzie znajduje się silnik elektryczny o mocy 47 kW, co odpowiada 64 KM w przypadku silników spalinowych. Nissan postanowił więc celować w górny pułap limitów mocy. Jednocześnie masa samochodu wynosi zaledwie 1070 lub 1080 kg w zależności od wersji wyposażenia. Maksymalny moment obrotowy to 195 Nm. 

Bateria o pojemności 20 kWh zapewnia zasięg 180 km (według pomiarów WLTC). Ładowanie od 0 do 80 proc. na stacji ładowania zajmuje zaledwie 40 min. Czas ładowania do pełna z domowego gniazdka wynosi do 8 godz. Samochód wspiera technologię V2L i jego akumulator może służyć nawet jako zastępstwo dla agregatu prądotwórczego, gdy w domu zabraknie zasilania.

Silnik ma 3 tryby pracy – Eco, Standard i Sport. Dzięki systemowi e-Pedal zastosowanemu po raz pierwszy w modelu Leaf, kierowca może hamować poprzez zmniejszanie nacisku na pedał gazu, co przy okazji pozwala na doładowanie akumulatora przez hamowanie rekuperacyjne.

Praktyczne i nowoczesne wnętrze

Siłą samochodów kei car jest to, że choć mają niewielkie rozmiary, to niejeden samochód kompaktowy mógłby im pozazdrościć miejsca na nogi dla kierowcy i pasażerów. Nie inaczej jest w przypadku Nissana Sakury. Jednocześnie ma on wiele schowków i bagażnik o pojemności 107 l, którą można powiększyć, przesuwając tylną kanapę do przodu.

W aucie znajdują się dwa wyświetlacze. Pierwszy ma przekątną 7 cali i służy do wyświetlania informacji na temat samochodu i przebiegu jazdy. Drugi to ekran o przekątnej 9 cali, umieszczony w środkowej części konsoli. Ma funkcję nawigacji, obsługę Apple CarPlay i Android Auto oraz usługę wzywania pomocy w razie awarii lub wypadku.

Nissan Sakura – wyposażenie

Nissan Sakura jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia, a każda z nich ma wiele opcji kolorystycznych. Najwięcej jest w najdroższej wersji o oznaczeniu G, gdzie kupujący może też liczyć na kierownicę obszytą skórą oraz felgi o średnicy 15 cali.

Choć auto wygląda niewinnie, to zastosowano w nim zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, a wśród nich są adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku oraz asystent utrzymania pasa ruchu. Ma też system automatycznego parkowania ProPILOT Park.

Cena

Za nowy samochód trzeba zapłacić od 2 559 300 do 3 082 200 jenów, a więc od ok. 68,8 do ok. 82,8 tys. zł. Japończycy mogą też liczyć na dofinansowanie zakupu elektryków, a także dodatkowe bonusy w postaci niższych podatków przy rejestracji i korzystaniu z pojazdu.

Jak sprowadzić samochód z Japonii?

Jeżeli zaciekawił Cię Nissan Sakura, to pewnie zastanawiasz się, jak wygląda import auta z Japonii. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie można importować nowych, niezarejestrowanych aut, które nie mają homologacji europejskiej. Dlatego pozostają Ci poszukiwania na rynku wtórnym. Tu najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.

W Sakura Motors kompleksowo zajmujemy się poszukiwaniami i zakupem auta, bezpiecznym sprowadzeniem go do Europy i dostarczeniem pod wskazany adres. Pomagamy również przy opłatach i formalnościach w porcie oraz przygotowaniu samochodu do rejestracji w Polsce. Wszystko zaczyna się od rozmowy telefonicznej lub spotkania w siedzibie naszej firmy, gdzie wspólnie określimy Twoje potrzeby i budżet.

Podsumowanie

Nissan Sakura ma wszystko, czego potrzeba, żeby stać się hitem sprzedażowym wśród miejskich samochodów. Japończycy pokochali go na tyle, że producent musiał w pewnym momencie przerwać przyjmowanie zamówień, bo było ich zbyt wiele, żeby nadążyć z produkcją. Niewielkie wymiary, mocny silnik, niska masa, wydajny akumulator, praktyczne wnętrze i najnowsze systemy wspomagające kierowcę to składniki przepisu Nissana na sukces.

Może Cię zainteresować

Wszystkie artykuły

Jak możemy
Ci pomóc?

Wypełnij formularz kontaktowy a nasz doradca skontaktuje się z Tobą.

Dziękujemy! Twoja wiadomość została wysłana.
Ups! Coś poszło nie tak podczas przesyłania formularza. Spróbuj ponownie.