Nissan Sakura – przyszłość miejskiej mobilności: Co sprawia, że ten elektryczny Kei Car jest tak wyjątkowy?
Mały, praktyczny, ekologiczny i niedostępny w Europie – to właśnie Nissan Sakura. Ten elektryczny samochód segmentu kei car podbił serca dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata, choć można go kupić tylko w Japonii. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu? Co sprawia, że Nissan Sakura mógłby być przyszłością mobilności na naszym kontynencie?
Spis treści
Samochody typu kei car istnieją w Japonii już od lat 40. ubiegłego stulecia. Segment ten powstał po II wojnie światowej i jest regulowany prawnie. Mały Nissan wpisuje się w tę kategorię za sprawą swoich wymiarów. Choć prawdopodobnie nigdy nie wyjedzie poza Japonię, to jednak testowali go m.in. europejscy, a nawet polscy dziennikarze motoryzacyjni.
Zanim opowiemy więcej o modelu Sakura, warto wyjaśnić, czym są auta klasy kei car. To skrót od wyrażenia kei-jidosha, które można przetłumaczyć jako lekki samochód. Pierwsze tego typu konstrukcje pojawiły się już w 1948 r. Miały niewielkie wymiary i początkowo silniki o pojemności zaledwie 150 cm3. Chodziło o umożliwienie Japończykom łatwego przemieszczania się po kraju niskim kosztem, żeby pobudzić gospodarkę.
Współcześnie kei cars nadal cieszą się ogromną popularnością i rynek japoński jest pełen ciekawych modeli z tej kategorii. Wynika to z architektury japońskich miast, które są pełne ciasnych uliczek, gdzie nawet kompaktowe auto może mieć problem z przejechaniem.
Przeczytaj również: Czym jest kei car i dlaczego jest tak popularny w Japonii?
Ich właściciele mogą też liczyć na niższy podatek przy zakupie i wynosi on 2 proc. od wartości auta, zamiast 3 proc. jak w przypadku większych samochodów. W Japonii jest też podatek od masy samochodu i w przypadku kei car opłata wynosi 13,2 tys. jenów za 3 lata lub 8,8 tys. jenów za 2 lata, podczas gdy właściciele większych aut płacą odpowiednio 18,9 i 12,6 tys. jenów.
Na samym początku auta klasy kei car mogły mieć długość do 2800 mm, szerokość do 1000 mm, wysokość do 2000 mm oraz silnik o pojemności od 100 do 150 cm3. Najnowsze wymagania techniczne dla samochodów kei car zostały określone w 1998 r. Samochód może mieć maksymalnie 3400 mm długości, 1480 mm szerokości i 2000 mm wysokości. Maksymalna pojemność silnika wynosi 660 cm3, a maksymalna moc – 64 KM. Oprócz tego, producenci samochodów umówili się, że ograniczą prędkość maksymalną do 140 km/h.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że wymagania dotyczące wysokości pozostały bez zmian od samego początku istnienia tej kategorii pojazdów. Może to wynikać z faktu, że rząd chce zniechęcić producentów do rekompensowania długości i szerokości poprzez zwiększanie wysokości. Wtedy samochody wyglądałyby karykaturalnie i po prostu mogłyby zacząć się przewracać, nawet w najłagodniejszych łukach.
Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne na całym świecie. Elektryfikacja nie ominęła też klasy kei car, czego najlepszym przykładem jest Nissan Sakura, którego zaprezentowano w 2022 r. Auto jest produkowane we współpracy z Mitsubishi, które oferuje model eK X EV. Oba samochody zdobyły tytuł Japan Car of The Year w latach 2022 i 2023. W tych latach sprzedano łącznie ponad 59 tys. egzemplarzy modelu Sakura.
W samochodzie znajduje się silnik elektryczny o mocy 47 kW, co odpowiada 64 KM w przypadku silników spalinowych. Nissan postanowił więc celować w górny pułap limitów mocy. Jednocześnie masa samochodu wynosi zaledwie 1070 lub 1080 kg w zależności od wersji wyposażenia. Maksymalny moment obrotowy to 195 Nm.
Bateria o pojemności 20 kWh zapewnia zasięg 180 km (według pomiarów WLTC). Ładowanie od 0 do 80 proc. na stacji ładowania zajmuje zaledwie 40 min. Czas ładowania do pełna z domowego gniazdka wynosi do 8 godz. Samochód wspiera technologię V2L i jego akumulator może służyć nawet jako zastępstwo dla agregatu prądotwórczego, gdy w domu zabraknie zasilania.
Silnik ma 3 tryby pracy – Eco, Standard i Sport. Dzięki systemowi e-Pedal zastosowanemu po raz pierwszy w modelu Leaf, kierowca może hamować poprzez zmniejszanie nacisku na pedał gazu, co przy okazji pozwala na doładowanie akumulatora przez hamowanie rekuperacyjne.
Siłą samochodów kei car jest to, że choć mają niewielkie rozmiary, to niejeden samochód kompaktowy mógłby im pozazdrościć miejsca na nogi dla kierowcy i pasażerów. Nie inaczej jest w przypadku Nissana Sakury. Jednocześnie ma on wiele schowków i bagażnik o pojemności 107 l, którą można powiększyć, przesuwając tylną kanapę do przodu.
W aucie znajdują się dwa wyświetlacze. Pierwszy ma przekątną 7 cali i służy do wyświetlania informacji na temat samochodu i przebiegu jazdy. Drugi to ekran o przekątnej 9 cali, umieszczony w środkowej części konsoli. Ma funkcję nawigacji, obsługę Apple CarPlay i Android Auto oraz usługę wzywania pomocy w razie awarii lub wypadku.
Nissan Sakura jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia, a każda z nich ma wiele opcji kolorystycznych. Najwięcej jest w najdroższej wersji o oznaczeniu G, gdzie kupujący może też liczyć na kierownicę obszytą skórą oraz felgi o średnicy 15 cali.
Choć auto wygląda niewinnie, to zastosowano w nim zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, a wśród nich są adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korku oraz asystent utrzymania pasa ruchu. Ma też system automatycznego parkowania ProPILOT Park.
Za nowy samochód trzeba zapłacić od 2 559 300 do 3 082 200 jenów, a więc od ok. 68,8 do ok. 82,8 tys. zł. Japończycy mogą też liczyć na dofinansowanie zakupu elektryków, a także dodatkowe bonusy w postaci niższych podatków przy rejestracji i korzystaniu z pojazdu.
Jeżeli zaciekawił Cię Nissan Sakura, to pewnie zastanawiasz się, jak wygląda import auta z Japonii. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie można importować nowych, niezarejestrowanych aut, które nie mają homologacji europejskiej. Dlatego pozostają Ci poszukiwania na rynku wtórnym. Tu najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.
W Sakura Motors kompleksowo zajmujemy się poszukiwaniami i zakupem auta, bezpiecznym sprowadzeniem go do Europy i dostarczeniem pod wskazany adres. Pomagamy również przy opłatach i formalnościach w porcie oraz przygotowaniu samochodu do rejestracji w Polsce. Wszystko zaczyna się od rozmowy telefonicznej lub spotkania w siedzibie naszej firmy, gdzie wspólnie określimy Twoje potrzeby i budżet.
Nissan Sakura ma wszystko, czego potrzeba, żeby stać się hitem sprzedażowym wśród miejskich samochodów. Japończycy pokochali go na tyle, że producent musiał w pewnym momencie przerwać przyjmowanie zamówień, bo było ich zbyt wiele, żeby nadążyć z produkcją. Niewielkie wymiary, mocny silnik, niska masa, wydajny akumulator, praktyczne wnętrze i najnowsze systemy wspomagające kierowcę to składniki przepisu Nissana na sukces.