Toyota Supra czy Nissan Skyline GT-R?
W latach 80. i 90. ubiegłego stulecia marki z Japonii były znane z produkcji wyjątkowych, sportowych samochodów, o których marzył cały świat. Wśród kultowych modeli znalazły się Toyota Supra IV generacji i Nissan Skyline GT-R R34, które zdobyły popularność za sprawą filmu "Szybcy i wściekli". Z czego wynika ta fascynacja? Który model warto wybrać?
Spis treści
1. Toyota Supra – legenda tuningu
2. Nissan Skyline GT-R – szybcy i wściekli
Obecnie Toyota kojarzy się z samochodami hybrydowymi, a Nissan – z rodzinnymi SUV-ami. Był jednak czas, kiedy obie marki oferowały sportowe modele rozpalające wyobraźnię miłośników motoryzacji. Nissan Skyline GTR i Toyota Supra IV stały się ikoniczne nie tylko ze względu na swój wygląd, ale przede wszystkim dzięki temu, że można łatwo poprawić ich osiągi.
Toyota Supra IV gen. trafiła na rynek w 1993 r. i choć była produkowana do 2002 r., to z Europy zniknęła już po 3 latach. Ma oznaczenie A80. W wersji eksportowej miała silnik turbo 2JZ-GTE o mocy 324 KM przy 5600 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosił 427 Nm. Jeżeli jednak interesuje Cię import auta z Japonii, możesz trafić również na słabszą wersję turbo o mocy 280 KM oraz wariant bez turbo 2JZ-GE o mocy 223 KM.
Bazą dla każdej wersji jest 6-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2952 cm3. Pojawiła się tu nowa skrzynia biegów z 6 przełożeniami, która była oferowana w wersji twin-turbo. W wariantach bez sprężarki producent stosował skrzynię z 5 przełożeniami. Był też czterobiegowy automat.
Najlepszy wybór to oczywiście silnik twin-turbo, gdzie jedna sprężarka pracowała przy niskich obrotach silnika, a druga załączała się przy wyższych. Miało to zredukować występowanie zjawiska tzw. turbodziury. Wersja na rynek europejski ma większe hamulce, aktywny spojler, wlot powietrza na masce oraz chłodnicę dyferencjału. Wersja amerykańska różniła się od niej brakiem wlotu. Sprzedawana była w dwóch wersjach – ze standardowym dachem oraz targa (tzw. Aero Top).
Toyota Supra IV z silnikiem twin-turbo zasłynęła z tego, że można znacząco podnieść moc silnika bez konieczności wymiany jego kluczowych elementów na kute. Mówimy tu o mocach rzędu nawet 700 KM, chociaż według niektórych źródeł skrzynia biegów wystarcza na maksymalnie 500 KM. Napęd na tylne koła sprawia, ze samochód doskonale nadaje się do driftu.
Ceny różnią się w zależności od przebiegu, stanu, wersji silnikowej i tego, czy auto przeszło modyfikacje i zaczynają się od 2,2 mln jenów, a więc ponad 55 tys. zł. Samochody sprowadzane z Japonii najczęściej kupowane są na aukcjach. Najlepiej określić budżet i powierzyć nam poszukiwania. W Sakura Motors przeprowadzimy za Ciebie cały proces zakupu i zorganizujemy transport auta z Japonii.
Nissan Skyline GT-R był produkowany od 1969 r., ale miano kultowego zyskał dopiero przedstawiony w 1998 r. Nissan Skyline R34. Wersja GT-R tego coupé pojawiła się rok później. Mocny silnik w połączeniu z napędem na cztery koła i doskonałymi właściwościami jezdnymi okazał się przepisem na sukces. Do tego dochodzi oczywiście charakterystyczny wygląd tego samochodu.
W 2000 r. kilkanaście sztuk trafiło do Stanów Zjednoczonych, z czego 4 zostały wykorzystane przy produkcji filmu "Za szybcy, za wściekli", co miało ogromny wpływ na zaistnienie tego modelu w popkulturze. Choć już wcześniej pojawiał się on w serii gier "Gran Turismo" i znanej w wąskich kręgach mandze "Initial D", to prawdziwą sławę zdobył właśnie po występie na ekranach kin.
Na przestrzeni lat pojawiło się wiele wariantów, więc ciężko jednoznacznie powiedzieć, ile koni ma Nissan Skyline GTR R 34. Pierwsza miała maksymalną moc 332 KM dla wersji eksportowej i 280 KM dla wersji japońskiej. Wyposażony w dwie turbiny silnik RB26DETT ma pojemność 2.6 l. Skrzynia biegów miała 4 lub 5 przełożeń.
Miłośnicy jazdy po torze po raz pierwszy w historii modelu mieli do dyspozycji cyfrowy wyświetlacz, który w wersji Nismo miał licznik okrążeń i wskaźnik przeciążenia w zakrętach.
Pojawiały się również specjalne wersje o mocy dochodzącej do 500 KM, które były w stanie rozpędzić się powyżej 300 km/h. Najrzadsza to GT-R R tune z silnikiem o mocy 450 KM. Powstały tylko 3 egzemplarze. W 2002 r. powstała wersja Z-Tune, gdzie pojemność silnika zwiększono do 2.8 l. Prędkość maksymalna wynosiła zawrotne 372 km/h.
W przypadku Nissana Skyline R34 pikanterii dodaje fakt, że ten model produkowano tylko do 2002 r., co dodatkowo podnosi jego wartość. Wersja GT-R potrafi być kosztowna. Na przykład V Spec II Nürburgring w perfekcyjnym stanie kosztuje ponad 1 mln zł. Do tego jeszcze dochodzi koszt sprowadzenia auta z Japonii oraz jego rejestracja w Polsce.