Historia Porsche RWB - Rauh Welt Begriff
Wydawałoby się, że Porsche 911 jest jednym z tych samochodów, które nie wymagają poprawek, ale są na świecie tacy, którzy się z tym nie zgadzają. Do tego grona należy Akira Nakai i jego firma RWB – Rauh Welt Begriff. Wyjątkowość jego projektów polega nie tylko na efekcie końcowym, ale również na sposobie, w jaki pracuje Nakai.
Spis treści:
- Od Toyoty do Porsche – historia pełna pasji
- Jak powstają Porsche RWB?
- Najbardziej szalone projekty Rauh Welt Begriff
- Rauh Welt Begriff w Polsce
- Rauh Welt Begriff w popkulturze
- Czy można sprowadzić Porsche 911 RWB z Japonii?
- Podsumowanie
W świecie fanów Porsche jest zaledwie garstka liczących się tunerów. Należą do nich legendarny niemiecki RUF, amerykańska firma Singer Vehicle Design, która robi tzw. restomody, a więc auta wyglądające klasycznie, ale kryjące w sobie najnowsze technologie oraz Porsche RWB, którego właściciel wychodzi przy tej dwójce na prawdziwego buntownika.
Zanim Akira Nakai założył własną firmę, był członkiem ekipy drifterów, która nazywała się Rough World. Wszyscy korzystali z samochodów Toyota Corolla Trueno AE86 i modyfikowali je do granic możliwości. Nakai spędził z grupą ponad dwie dekady i uważa się, że to on zapoczątkował specyficzny styl ustawiania zawieszenia w samochodach do driftu. Chodzi o maksymalne obniżenie auta i ustawienie przednich kół w pozycji do zewnątrz tak, że opony stykają się z podłożem tylko krawędziami.
Pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia Akira Nakai podjął pracę w zakładzie blacharsko-lakierniczym, gdzie trafił na uszkodzone Porsche 911 typoszeregu 930. Odkupił auto od właściciela i rozpoczął pracę nad pierwszym w historii Porsche 911 RWB. Porsche to zostało przez niego później nazwane Stella Artois. Samochód został całkowicie przerobiony wizualnie i technicznie. Choć ma homologację drogową, to Akira Nakai z powodzeniem startuje nim w amatorskich wyścigach na japońskich torach.
Akira Nakai-San podkreśla, że jego samochody są nie tylko dziełami sztuki, ale również pojazdami, które powinny być używane na co dzień. Nie lubi, kiedy ktoś korzysta z jego usług tylko po to, żeby mieć w swojej kolekcji kolejną lokatę kapitału.
Rauh Welt Begriff to nie tylko wyjątkowy styl projektowania, ale również niezwykły sposób działania. Japończyk najpierw opracowuje koncepcję stylizacji samochodu i modyfikacji. Robi to w oparciu o wywiad z klientem i uwzględnia nie tylko preferencje właściciela auta, ale także jego charakter. To sprawia, że nigdzie na świecie nie ma dwóch takich samych Porsche spod ręki Akiry Nakai. Choć klienci są zainteresowani głównie modyfikacjami nadwozia, to w RWB można też np. podnieść moc silnika.
Zderzaki, progi, poszerzenia i inne elementy stylistyczne są wykonywane ręcznie. Samochód trzeba dostarczyć osobiście lub opłacić przylot Nakai w wybrane miejsce na świecie, gdzie znajduje się auto. Główną siedzibą firmy jest garaż na przedmieściach Kashiwy. To miasto w środkowej Japonii, zamieszkiwane przez ok. 0,5 mln osób. Patrząc na wystrój garażu i panujący w nim bałagan, ciężko uwierzyć, że powstają w nim bezcenne samochody.
Obecnie do projektowania używa się zaawansowanych narzędzi pomiarowych i specjalistycznego oprogramowania, a każdy element jest dokładnie mierzony i badany przy pomocy laserowych miarek, żeby mieć pewność, że wszystko jest równo spasowane. Jednak Akira Nakai to człowiek starej szkoły, który nie potrzebuje do szczęścia nowych technologii. Wszystko wykonuje ręcznie, polegając na swoim doświadczeniu i intuicji. Skoro zdobył światową sławę i uznanie, a lista chętnych na jego usługi przekracza rozmiarami książkę telefoniczną, to widocznie w tym szaleństwie jest metoda.
Jakie są najciekawsze projekty Rauh Welt Begriff? W sieci można znaleźć wiele subiektywnych przeglądów, więc na ich bazie wybraliśmy kilka modeli, którym warto się przyjrzeć. Pierwszy z nich to Yoshiwara. Bazą jest Porsche 911 w wersji Targa, ale dach i tylna szyba zostały ze sobą połączone. Z racji tego, że szkło nie zapewnia odpowiedniej ochrony, Nakai zdecydował się na zamontowanie klatki bezpieczeństwa. Do tego mamy pakiet stylistyczny, który sprawia, że auto wygląda jak jeden z wyścigowych modeli 911. Całość jest pomalowana w złotym kolorze.
Kolejny równie krzykliwy projekt to Rough Rythm, który wyróżnia się nie tylko spektakularnymi poszerzeniami błotników i potężnymi dyfuzorami, ale także lakierem w jaskrawym odcieniu zieleni. Bazą do tego projektu było Porsche 911 Carrera S typoszeregu 993. Silnik o pojemności 3.6 l został poddany drobnym modyfikacjom, a jego moc podniesiono do 310 KM.
Wyścigowe Porsche często są kojarzone z kultowymi malowaniami Martini. To właśnie grafika z Porsche 917k, którym Vic Elford i Gerard Larrousse startowali w wyścigu 24h Le Mans w 1971 r., była inspiracją dla jednego z projektów spod szyldu RWB. Bazą projektu ponownie jest Porsche 911 993. Oprócz malowania Martini znajduje się tu także smaczek w postaci felg, które wyglądają jak te z modelu 911 Carrera RS z 1973 r. Jest też potężny spojler, który można uznać za bardzo japoński akcent, bo wygląda jak te z samochodów w stylu bosozoku.
Firma RWB jest obecna również nad Wisłą za sprawą firmy 911 Garage z Warszawy. Na samym początku działalności powstały dwa wyjątkowe projekty, których bazą są Porsche 911 964 Yoroi i 930 Kabuto. Polski oddział działa już od 2016 r. To wyjątkowa współpraca, ponieważ niewiele miejsc w Europie może pochwalić się współpracą z japońskim mistrzem tuningu. Akira Nakai osobiście pojawił się w Polsce i zbudował oba samochody. Jeżeli będziesz mieć odrobinę szczęścia, to możesz je spotkać na wybranych dużych imprezach tuningowych i targach motoryzacyjnych.
Akira Nakai-San pojawił się w jednej z części serii gier „Need for Speed”, a konkretnie w odsłonie z 2015 r. jako jeden z bohaterów – legend. Gracz może zdobyć jego samochód Stella Artois po wykonaniu misji „A Legend's Wheels”. Kultowe pierwsze auto mistrza można też mieć na swojej półce dzięki serii Hot Wheels Car Culture. Firma RWB ma swój sklep internetowy, w którym można zamówić ten model. Możesz też spróbować szczęścia i poszukać go w polskich sklepach.
Jeżeli interesują Cię klasyczne auta z Japonii, ale chcesz mieć coś naprawdę wyjątkowego, to wiedz, że od czasu do czasu na aukcjach pojawiają się Porsche z Japonii przerobione przez Rauh Welt Begriff. Musisz jednak wiedzieć, że używane auta z Japonii można kupić jedynie z pomocą wykwalifikowanych pośredników, bo tak jest skonstruowany tamtejszy system. W Sakura Motors pomożemy Ci znaleźć wyjątkowe Porsche. Oprócz poszukiwań bierzemy też udział w licytacji, organizujemy transport auta z Japonii, pomagamy w załatwieniu wszystkich formalności, uiszczeniu opłat celnych i skarbowych, a także w przygotowaniu auta z Japonii do rejestracji.
Akira Nakai i jego Rauh Welt Begriff to bez wątpienia jedna z legend japońskiej motoryzacji. Jeżeli chcesz mieć wyjątkowe Porsche RWB, to możesz spróbować szczęścia i być może Nakai zajmie się właśnie Twoim samochodem. Najlepiej osobiście odwiedzić siedzibę firmy, choć możesz również poprosić, żeby mistrz przyleciał do Polski lub w dowolne inne miejsce na świecie.