Jak przygotować japoński samochód na polskie drogi? Porady i wskazówki
Sprowadzanie aut z Japonii to popularny przepis na to, by stać się właścicielem wyjątkowego, bogato wyposażonego samochodu. Choć w większości przypadków klienci decydują się na zakup auta z kierownicą po lewej stronie, to nadal będzie ono wymagać przystosowania do polskich przepisów. Jak wygląda konwersja auta z Japonii? Co należy zrobić po sprowadzeniu takiego samochodu, by go zarejestrować?
Spis treści
- Konwersja auta z Japonii – przepisy
- Co trzeba zmienić w samochodzie z Japonii?
- Co warto zrobić po sprowadzeniu samochodu z Japonii?
- Nietypowe wyposażenie samochodów z Japonii
- FAQ
Myśląc o sprowadzeniu samochodu z kraju kwitnącej wiśni, większość osób decyduje się na zakup auta z kierownicą po lewej stronie. Takie auta cieszą się w Japonii ogromną popularnością, ponieważ stanowią symbol statusu. Kiedy zamożny Japończyk kupuje luksusowe auto z kierownicą po lewej stronie, to pokazuje nie tylko, że ma zasobny portfel, ale również wszechstronne umiejętności w kwestii prowadzenia pojazdów. Jednak nawet takie samochody trzeba przystosować do ruchu prawostronnego. Po sprowadzeniu auta z Japonii Sakura Motors pomaga swoim klientom przeprowadzić ten proces.
Po sprowadzeniu samochodu z Japonii trzeba przystosować dany pojazd do poruszania się po europejskich drogach. Przed przystąpieniem do prac, warto poznać przepisy, do których należy się stosować.
Ważne są dwa akty. Pierwszy to Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ostatnia zmiana tego aktu miała miejsce 4 kwietnia 2024 r.
Drugi ważny akt prawny to dyrektywa 76/761/EWG z 27 lipca 1976 r., który dotyczy oświetlenia pojazdów poruszających się po drogach Unii Europejskiej wraz z dyrektywami dostosowującymi ją do postępu technicznego.
W Japonii obowiązuje ruch lewostronny i używa się tam reflektorów symetrycznych. Przed rejestracją auta w Europie, należy dokonać konwersji na lampy asymetryczne. Najłatwiej zrobić to poprzez wymianę całych świateł.
Druga kwestia to tylne światło przeciwmgłowe. W Japonii nie ma wymogu stosowania świateł przeciwmgłowych, ale często są one montowane w pojazdach. Jeżeli już są na wyposażeniu, to należy zwrócić uwagę, po której stronie się znajdują. Jeżeli tylne światło przeciwmgłowe jest po lewej stronie, to trzeba przełożyć je na prawą. Jeżeli nie ma go wcale, to należy je zamontować.
W przypadku aut sprowadzanych z USA trzeba zmieniać czerwone kierunkowskazy na pomarańczowe. W Japonii prawo wymaga stosowania pomarańczowych kierunkowskazów, więc współczesne auta nie będą wymagać przeróbek w tej kwestii. W Polsce kierunkowskazy muszą być barwy pomarańczowej lub żółtej samochodowej. Dopuszcza się przeźroczysty klosz pod warunkiem, że żarówka jest w odpowiednim kolorze.
Polskie przepisy wymagają, żeby prędkościomierz był wyskalowany w kilometrach na godzinę lub miał podwójną skalę. W przypadku nowoczesnych samochodów konwersja jest łatwa i odbywa się poprzez zmianę jednostek w menu lub oprogramowania. Dla starszych aut może być konieczna wymiana jednostki. Ciekawostką jest fakt, że przepisy nie określają jednostek dla drogomierza, więc ten może pokazywać wartość w milach. Przy wpisywaniu przebiegu podczas badania technicznego diagnosta ma możliwość wyboru jednostek.
Japończycy używają innych zakresów fal radiowych. W Europie używany zakres fal FM wynosi od 87,5 do 108 MHz, podczas gdy w Japonii jest on bardziej ograniczony i wynosi od 76 do 95 MHz. Przystosowanie radia zazwyczaj odbywa się poprzez jego przestrojenie zgodnie z europejskimi falami radiowymi. Może się jednak zdarzyć, że będzie konieczna wymiana.
Japońskie samochody w Polsce z pewnością będą wymagać zmian nawigacji. Trzeba zmienić język menu i wgrać europejską bazę danych nawigacyjnych. Jeżeli dany samochód był sprzedawany na rynkach europejskich, jest większa szansa, że to wystarczy. W przeciwnym wypadku trzeba będzie kupić nowy moduł nawigacji lub korzystać z nawigacji zewnętrznej. Może to dotyczyć w szczególności aut produkowanych w czasach, kiedy tego typu systemy dopiero raczkowały.
Import auta z Japonii może wiązać się z wymianą opon. Ogumienie sprzedawane w kraju kwitnącej wiśni musi spełniać inne warunki certyfikacji niż europejskie. Reguluje je tamtejszy rząd. Opony sprzedawane w Europie są certyfikowane na podstawie aktów prawnych Europejskiej Komisji Gospodarczej. Różnice mogą sprawić, że opony będą zachowywać się inaczej na europejskich drogach, dlatego dla własnego spokoju i bezpieczeństwa lepiej zainwestować w nowe, z europejską homologacją.
Może się zdarzyć, że samochód sprowadzony z Japonii będzie miał nietypowe elementy wyposażenia, których próżno szukać w Europie. Wśród nich najczęściej wymieniane są lusterka boczne umieszczone na błotnikach. Takie rozwiązanie jest spotykane w klasykach. Chodziło o to, żeby można było patrzeć w lusterka przez szybę, która ma wycieraczki, a więc w domyśle – szybę czołową. Współczesne modele już takich lusterek nie mają.
W przypadku starszych samochodów z lat 80. i 90. często można spotkać coś na wzór anten, które są umieszczone w przednim i tylnym zderzaku. To prymitywna forma systemu wspomagania parkowania. Antenki znajdują się zawsze z lewej strony pojazdu.
Warto wiedzieć, że w Japonii nie ma wymogu posiadania trójkąta ostrzegawczego. Zamiast tego Japończycy stosują flary lub... różowy kogut. W Polsce trzeba mieć trójkąt, więc warto pamiętać o zaopatrzeniu się w niego, przygotowując auto do rejestracji i użytkowania na naszych drogach.
Czy w samochodach z Japonii trzeba przekładać kierownicę?
W krajach takich jak Japonia ruch lewostronny oznacza, że większość samochodów ma kierownicę z prawej strony. Polskie prawo nie wymaga przełożenia kierownicy na lewą stronę. Dzięki temu można sprowadzać również auta, które nigdy nie były oferowane w wersji europejskiej.
Co trzeba wymienić w samochodzie z Japonii przed rejestracją w Polsce?
Dostosowując samochód do polskich przepisów, należy wymienić reflektory. Jeżeli prędkościomierz jest wyskalowany tylko w milach na godzinę i nie ma możliwości np. programowej zmiany jednostek, ponieważ zegary są analogowe, to również konieczna będzie jego wymiana.
Jak przystosować radio i nawigację do europejskich warunków?
Kwestię przystosowania radia i nawigacji do używania w Europie warto powierzyć profesjonalnej firmie. Zazwyczaj odbywa się to poprzez wymianę oprogramowania. W skrajnych przypadkach konieczna będzie wymiana osprzętu na wersję europejską. W Sakura Motors pomagamy klientom w przeprowadzeniu tego procesu.