Historia motoryzacji w Japonii
Japoński przemysł motoryzacyjny należy do największych na świecie. Japonia i motoryzacja to branża bez problemu mogąca równać się może z takimi potęgami jak USA, Niemcy, Francja czy Wielka Brytania. Największego rozpędu japońska motoryzacja nabrała w latach 60. i 70. XX wieku, choć jej historia zaczęła się już nieco wcześniej. Jest bardzo ciekawa i warto ją prześledzić!
Spis treści:
- Co było motorem napędowym japońskiej gospodarki?
- Niektóre marki samochodów mają już ponad stuletnią historię
- Premiera Toyoty 2000GT
- Nie tylko Toyota. Również i inne marki nabierały rozpędu
Motoryzacja w Japonii - co było motorem napędowym japońskiej gospodarki?
II wojna światowa zniszczyła wiele krajowych gospodarek. Nie inaczej było w przypadku Japonii, która dosłownie rzucona została na kolana. Historia motoryzacji w Japonii pokazuje jednak, że paradoksalnie wystarczyło niewiele czasu, aby zaczęła się na nowo odradzać i umacniać swoją pozycję tak jak wcześniej. Japonia została partnerem Stanów Zjednoczonych w walce z komunizmem, a później także bazą wojskową Ameryki. Dzięki temu zyskała ona nie tylko stabilność inwestycyjną, ale i dofinansowanie, które wykorzystać mogła na odbudowę i rozwój. Państwo miało zostać zmodernizowane i wciągnięte w tryb gospodarki rynkowej. To wpłynęło na przyspieszone powstawanie dróg i rozwój przemysłu.
Historia motoryzacji w Japonii i ponad sto lat niektórych marek
Które marki samochodów najbardziej kojarzą się z japońską motoryzacją? Na pewno każdy potrafi wymienić przynajmniej Hondę, Toyotę czy Mitsubishi. To ostatnie posiada ponad stuletnią historię. Firma Mitsubishi wchodząca w część Mitsubishi Group założona została już w 1870 roku! Warto też zwrócić uwagę na to, że wiele tych firm, jak właśnie wspomniane już Mitsubishi czy Subaru odegrały dużą rolę w rozwoju lotnictwa i to właśnie tam miały swoje początki. To dowód na ogromne doświadczenie związane z konstruowaniem silników do przeróżnych maszyn. Tak, jak już zostało wspomniane, w stosunkowo krótkim czasie po zakończeniu II wojny światowej, Japonia zaczęła rozwijać się naprawdę szybko i sprawnie. Dzięki temu już pod koniec lat 60. XX wieku również motoryzacja w Japonii mogła przegonić ówczesne potęgi rozwojowe, takie jak Niemcy Zachodnie i bardzo zbliżyć się do rozwoju Stanów Zjednoczonych.
Japonia i motoryzacja - premiera Toyoty 2000GT
Rok 1967 powinien zostać zapamiętany przez każdego miłośnika japońskiej motoryzacji. To właśnie wtedy premierę miała Toyota 2000GT, która była pierwszym sportowym coupe. Charakteryzowała ją oryginalna, wyróżniająca ją stylistyka, a do tego osiągi. W krótkim czasie sprawiło to, że nowa Toyota zyskała miano japońskiego supersamochodu, o którym marzył niejeden Japończyk. I nie tylko, bo ten model wykorzystany został podczas niektórych zagranicznych produkcji filmowych. Można go było podziwiać na wielkim ekranie, chociażby w „You only live twice” z Seanem Connery w roli głównej. W ten sposób zyskało rozpoznawalność na całym świecie! Obecnie za ten model w kolaboracji z Yamahą zapłacić trzeba nawet 1,2 miliona dolarów.
Gdy w kolejnych latach pojawiły się kryzysy naftowe, które mogły mocno zaszkodzić gospodarce Japonii, wyszła ona z nich obronną ręką, dzięki prowadzeniu przemyślanej polityki połączonej z możliwościami mobilizacyjnymi krajowych przedsiębiorstw. Lata 80. XX wieku przyniosły Japonii to, na co tak długo czekała, a mianowicie przodownictwo gospodarcze na świecie.
Historia motoryzacji w Japonii - nie tylko Toyota
Oczywiście Japończycy nie skupiali się wyłącznie na rozwoju Toyoty. W latach 50. XX wieku rozpędu nabierały również inne marki. To okres w historii motoryzacji w Japonii, w którym na nowo znaczenie zyskiwały chociażby Honda czy Subaru. Wzrok przykuwały także pozostałe modele Toyoty, takie jak Toyota BJ. Jej twórcy inspirowali się Jeepem MB. To dało początek serii samochodów terenowych Land Cruiser. Wszyscy miłośnicy motoryzacji na pewno też znają popularną Toyotę Corollę. Jej pierwsza wersja powstała już ponad pół wieku temu, a dokładnie w 1966 roku!
Subaru na dobre zaczęło rozwijać się w 1954 roku, zaczynając od samochodu osobowego P-1. W następnym roku zmienił on swoją nazwę na Subaru 1500 i wszedł do masowej produkcji. W krótkim czasie po tym firma wprowadziła na rynek motoryzacyjny również autobusy i mniejsze oraz tańsze warianty Subaru 360. To sprawiło, że na własny samochód mogło sobie pozwolić coraz więcej Japończyków. Rozwój motoryzacji powoli zaczynał być zauważalny w całym kraju. W tyle nie pozostawała także Honda, która mniej więcej w tym samym czasie wypuściła pierwszy model swojego auta o nazwie Honda T360.
Historia motoryzacji w Japonii pokazuje, że choć od początków motoryzacyjnej przygody Japończyków minęło już trochę czasu, ci nadal pracują nad udoskonalaniem swoich projektów. Samochody mają być coraz bezpieczniejsze, nowocześniejsze, ale i tańsze. Na przykład firma Subaru poświęciła wiele lat na zaprojektowanie samochodu z napędem na cztery koła. Tym samym była pierwszą, która wprowadziła takie pojazdy do masowej produkcji.
Marzą ci się auta z Japonii? Sprawdź koniecznie, jak wygląda cały proces sprowadzenia samochodu. Jeśli interesują Cię:
zwróć się do fachowców o pomoc w załatwieniu formalności i transporcie auta z Japonii. Przekonaj się, dlaczego warto korzystać ze wsparcia pośrednika!